Chattaamisen paluu

Posted on Posted in Blogi

Suomea sanotaan nykyään Kaikki Mulle Heti Nyt, yhteiskunnaksi. Myös palvelusta haetaan kilpailuetua kivijalkamyymälöissä. Kuinka tämä heijastuu verkkokaupan maailmassa?

Vallankumousta kokee nyt erilaiset chat sovellukset. Yritysten täytyy tarjota palvelua heti, jos he haluavat menestyä. Sosiaalinen media ja kaikkialla saatavilla oleminen ovat muokanneet käyttäytymistä niin, että myös verkkokaupassa odotetaan apua ja vastauksia samantien kun ongelma kohdataan. Jos aiemmin riitti, että parin päivän säteellä vastattiin sähköpostiin, nyt vastaus täytyy saada parin minuutin sisällä.

Yrityksen, joka haluaa saada kilpailuetua on nyt oltava tavoiteltavissa heti.
Asiakaspalvelijat voivat vastata mieltä askarruttaviin kysymyksiin, jotka koskevat sivustoa. Esimerkiksi asiakaspalvelijalta voi kysyä apua tiettyjen tuotteiden löytämiseen. Rohkeimmat vaatekauppiaat voivat antaa chattaajan tarjota myös pukeutumisneuvoja ja käyttöyhteystuotteita. Näin halutaan tarjota samaa palvelua ja kokemusta kuin perinteisessä myymälässä.

Chat-palvelulla tarjotaan myös turvallisuutta. Asiakkaalle tulee tunne, että hänellä on apu heti saatavilla, jos tulee ongelmia. Myös asiakaspalvelu on helpommin saatavilla. Chat-palvelijalta saatetaan kysellä paketin toimitusaikoja tai muuttaa omia asiakastietoja. Livechatien etu on myös se, ettei asiakkaan ole pakko käyttää sitä. Asiakas saa apua, jos hän sitä tarvitsee, mutta myöskään noloa kieltäytymistä ei tarvitse esittää.

“En löydä Maija Mallikkaan yhteystietoja”
Chat-ikkunat ovat hyvä keskusteluyhteys yritykseen. Isoissa yrityksissä, juuri tietyn henkilön yhteystietojen löytäminen internetsivuilta on usein tehty mahdottomaksi. Chattaajan kautta tieto saadaan helposti eteenpäin. Yhteiskunnan murroksessa, myös yksinkertaisten asioiden hoitaminen soittamalla koetaan työlääksi. Varsinkin sukupolvi, joka on tottunut hoitamaan asioita muutoinkin kuin soittamalla, kokee eduksi sen, että asiakaspalvelijalle voi heittää viestin ja saada vastauksen heti. Erityisesti, jos vaihtoehtona on puhelimella minuuttien jonotus asiakaspalveluun.
Myös meillä PiiMegalla on chat käytössä aina kun olemme toimistolla. Chattaaminen on todella hyvä yhteys nettisivuilla vierailijaan. Erityisesti kiitosta on tullut vastausten reaaliaikaisuudesta. Vierailija saa kirjoittaa mieltä askarruttavan asian heti ja hän saa vastauksen tai asiasta vastaavan yhteystiedot nopeasti. Chattaaminen on tuonut meille paljon uusia kokemuksia ja uusia mahdollisuuksia.

Kauanko chat vallankumous kestää? Milloin reaaliaikainen yöchat saapuu verkkokauppoihin?
Asia jättää jälleen avoimia kysymyksiä, joihin saamme varmasti vastauksia. Selvää on kuitenkin se, että verkkokaupassa ja internetissä on oltava tarjolla henkilökohtaista palvelua.

Asiasta muualla:
Yle uutiset: http://yle.fi/uutiset/asiakaspalvelu_sosiaalisessa_mediassa_kasvattaa_suosiotaan/7275452
Markkinointi & Mainonta: http://www.marmai.fi/uutiset/chattaaja+ostaa+herkasti/a2255521