KUINKA YRITYS KILPAILEE FACEBOOKISSA?

KUINKA YRITYS KILPAILEE FACEBOOKISSA?

Kuluttajat ovat tottuneet siihen, että facebook on nykyään täynnä erinäisiä kilpailuja. Suurin osa kilpailuista on ns. tykkää ja jaa -kilpailuja, jotka kylläkin ovat facebookin sääntöjen vastaisia. Facebook on jo aiemmin kieltänyt kilpailut, joissa käytetään hyväksi henkilökohtaisia aikajanoja. (Facebook-sivujen käyttöehdot: kampanjat). Sääntöjen noudattamatta jättäminen voi aiheuttaa sen, että sivusto poistetaan kokonaan Facebookista.

Kun “tykkää ja jaa” kielto astui voimaan, suositeltiin kilpailut toteuttamaan erillisellä Facebook-sovelluksella. Silloin sivuston hallitsijalla oli mahdollisuus vaatia osallistujaa tykkäämään sivustosta ja sitten osallistumaan kilpailuun esimerkiksi sähköpostilla. Kilpailulla keräämisellä yritys sai lisää “fanittajia” sivustolleen ja yhteystietojen keräämisellä lisää kontakteja.

Nyt tähänkin on tulossa muutos.

Jatkossa Facebookissa kyllä voidaan edelleen toteuttaa kilpailuja sovelluksella, mutta marraskuusta eteenpäin enää ei saa velvoittaa tykkäämään myös sivustosta. Eli kilpailuiden täytyy näkyä jokaiselle, ilman että ensin on pitänyt painaa fanisivuston tykkäämis-painiketta. Sivustojen haaste kerätä pitkän ajan tykkääjiä kasvaa jälleen. Herääkin kysymys, että kuinka yritykset saavat kilpailujen osallistujan motivoitua tykkäämään myös itse sivustosta ja näin takaamaan näkyvyyden tulevaisuudessakin.

Facebook haluaa, että sivustojen tykkääjät ovat heitä, jotka aidosti “fanittavat” sivustoa. Erinäisen helpomman ajanjakson jälkeen tykkääjämassan kerääminen jälleen vaikeutuu. Sisällön merkitys korostuu jälleen oikeasti. Myös viestien kohdennettavuus lisääntyy, sillä tykkääjä joukko on varmasti joukkoa, jota aihe kiinnostaa.

Mutta loppuvatko/vähenevätkö tämän myötä facebook kilpailut ja arvonnat? Se jää nähtäväksi. Jälleen sosiaalisen median markkinoinnissa on ajateltava uudella tavalla ja haettava erilaisia markkinointikeinoja.



Ota yhteyttä

© 2018 Piimega